Kapitel 1 Anvendelsesområde
Loven supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1689 af 13. juni 2024 om harmoniserede regler for kunstig intelligens og om ændring af forordning (EF) nr. 300/2008, (EU) nr. 167/2013, (EU) nr. 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 og (EU) 2019/2144 samt direktiv 2014/90/EU, (EU) 2016/797 og (EU) 2020/1828 (forordningen om kunstig intelligens), jf. bilag 1.
Kapitel 2 Nationale kompetente myndigheder
Digitaliseringsstyrelsen, Datatilsynet og Domsstolsstyrelsen udpeges som nationale kompetente myndigheder, jf. artikel 70, stk. 1, i forordningen om kunstig intelligens.
Stk. 2 Digitaliseringsstyrelsen udpeges som bemyndigende myndighed, jf. artikel 28, stk. 1, og artikel 70, stk. 1, i forordningen om kunstig intelligens, centralt kontaktpunkt, jf. artikel 70, stk. 2, 3. pkt., i forordningen om kunstig intelligens, og markedsovervågningsmyndighed for de dele af tilsynet med forbudte former for AI-praksis, som er omfattet af artikel 5, stk. 1, litra a-c, e og f, i forordningen om kunstig intelligens.
Stk. 3 Datatilsynet udpeges som markedsovervågningsmyndighed for de dele af tilsynet med forbudte former for AI-praksis, der er omfattet af artikel 5, stk. 1, litra d og g, i forordningen om kunstig intelligens.
Stk. 4 Domstolsstyrelsen udpeges som markedsovervågningsmyndighed for de dele af tilsynet med forbudte former for AI-praksis, som vedrører domstolenes anvendelse af AI-systemer, når domstolene ikke handler i deres egenskab af domstol.
Stk. 5 For tilsynet med domstolenes anvendelse af AI-systemer, som ikke omfattes af stk. 4, træffes afgørelser af vedkommende ret. Afgørelsen kan kæres til højere ret. For særlige domstole, hvis afgørelser ikke kan indbringes for højere ret, kan den afgørelse, der er nævnt i 1. pkt., kæres til den landsret, i hvis kreds retten er beliggende. Kærefristen er 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt den pågældende.
De nationale kompetente myndigheders afgørelser efter forordningen om kunstig intelligens, denne lov og regler udstedt i medfør heraf kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
De nationale kompetente myndigheder påser overholdelsen af forordningen om kunstig intelligens, denne lov og regler udstedt i medfør heraf.
Markedsovervågningsmyndighederne kan fra fysiske og juridiske personer omfattet af artikel 2, stk. 1, litra a-f, i forordningen om kunstig intelligens, afkræve alle oplysninger, som er nødvendige for myndighedernes tilsynsvirksomhed, herunder til fastlæggelse af, om et forhold hører under myndighedernes kompetence.
Markedsovervågningsmyndighederne har til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til alle erhvervsmæssige lokaliteter hos fysiske og juridiske personer omfattet af artikel 2, stk. 1, litra a-f, i forordningen om kunstig intelligens, når det er nødvendigt for at påse overholdelse af forordningen om kunstig intelligens, denne lov og regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2 Markedsovervågningsmyndighederne kan som led i kontrolbesøget foretage tekniske undersøgelser af et AI-system på stedet.
Stk. 3 Markedsovervågningsmyndighederne kan være bistået af en eller flere uafhængige sagkyndige i forbindelse med adgangen efter stk. 1 og tekniske undersøgelser efter stk. 2.
Stk. 4 Politiet yder om nødvendigt bistand til kontrolbesøgets gennemførelse.
Markedsovervågningsmyndighederne kan offentliggøre deres afgørelser i sager om forbudte former for AI-praksis i henhold til artikel 5, stk. 1, litra a-g, i forordningen om kunstig intelligens.
Markedsovervågningsmyndighederne kan udstede påbud om overholdelse af artikel 5, stk. 1, litra a-g, i forordningen om kunstig intelligens, denne lov og regler fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2 Markedsovervågningsmyndighederne kan udstede et midlertidigt forbud mod levering, markedsføring, udstilling eller anden tilgængeliggørelse af et AI-system, hvis AI-systemet vurderes at kunne udgøre en risiko. Forbuddet kan rettes mod fysiske og juridiske personer omfattet af artikel 2, stk. 1, litra a-f, i forordningen om kunstig intelligens. Forbuddets varighed kan ikke strække sig ud over, hvad der er nødvendigt for at træffe kontrolforanstaltninger til brug for undersøgelser eller vurderinger af AI-systemets sikkerhed.
Den bemyndigende myndighed kan efter forhandling med ministeren for digitalisering fastsætte nærmere regler om indførelse og gennemførelse af nødvendige procedurer for vurdering, udpegelse og notifikation af overensstemmelsesvurderingsorganer og for tilsyn hermed i henhold til artikel 28, stk. 1, i forordningen om kunstig intelligens samt for suspension eller tilbagetrækning af udpegning i henhold til artikel 36, stk. 4, i forordningen om kunstig intelligens.
Stk. 2 Den bemyndigende myndighed kan delegere vurderingen af overensstemmelsesvurderingsorganer i et nærmere angivet omfang til andre offentlige myndigheder eller private institutioner i henhold til artikel 28, stk. 2, i forordningen om kunstig intelligens.
Kapitel 3 Straffebestemmelser
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
-
1) overtræder artikel 5, stk. 1, litra a-g, i forordningen om kunstig intelligens,
-
2) afgiver ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger til bemyndigede organer eller nationale kompetente myndigheder som svar på en anmodning, jf. artikel 99, stk. 5, i forordningen om kunstig intelligens,
-
3) undlader at efterkomme markedsovervågningsmyndighedernes krav efter § 5 eller hindrer markedsovervågningsmyndighederne i at få adgang til lokaliteter efter § 6, stk. 1,
-
4) hindrer markedsovervågningsmyndighederne i at foretage tekniske undersøgelser af et AI-system efter § 6, stk. 2, eller
-
5) undlader at efterkomme påbud eller midlertidige forbud udstedt efter § 8.
Stk. 2 I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3 Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4 Forældelsesfristen for overtrædelse af forordningen om kunstig intelligens, denne lov og regler udstedt i medfør heraf er 5 år.
Ministeren for digitalisering kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at markedsovervågningsmyndighederne i nærmere angivne sager om overtrædelse af forordningen om kunstig intelligens, denne lov og regler udstedt i medfør heraf i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag. Det er en betingelse, at den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angivet frist at betale den bøde, der er fastsat i bødeforelægget.
Stk. 2 Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3 Betales bøden i rette tid, eller bliver den efter vedtagelsen inddrevet eller afsonet, bortfalder videre forfølgning. Vedtagelsen har samme gentagelsesvirkning som en dom.